Intentie Interventie

analytischRatio. Een pracht van een menselijke eigenschap en van onschatbare waarde voor het bedrijfsleven. Vanuit ratio worden de mooiste plannen bedacht, de beste oplossingen voor langlopende problemen en veranderingen op de werkvloer voor betere resultaten. Waarom lukt het dan toch vaak niet om de plannen te laten slagen? Het lijkt zo logisch dat bepaalde ideeën succes zullen hebben, als iedereen maar meewerkt. Waarom gebeurt dat dan niet? Juist, door diezelfde ratio.

 

Veranderingen die worden doorgegeven aan medewerkers binnen een bedrijf zijn vaak weldoordacht. Dat degene die het moeten gaan doen daar bepaalde emoties bij hebben, onbewuste weerstand tegen verandering bijvoorbeeld, dat wordt vaak vergeten en dat is waarom op papier zo logische veranderingen in de praktijk niet werken. Er wordt voorbijgegaan aan wat plannen met medewerkers doen, wat het voor hen betekent om ze door te moeten voeren.  De intentie ontbreekt en daar moet ratio dus meer plaats maken voor haar tegenhanger: emotie.
Met behulp van goede workshop en erkenning van de emoties en eventuele weerstand van de werkvloer, is het mogelijk om een beslissing toch gedragen te laten worden door alle medewerkers, om de juiste intentie te creëren. Door ruimte te geven aan zowel ratio als emotie ontstaat er draagvlak en een grote slagingskans bij het doorvoeren van veranderingen.
Win-win!