Motiverende gespreksvoering – wat zit er in voor mij?

Van bedrijfsagent naar motivator; operationel auditors die zich op die manier kunnen ontwikkelen. Daar waren we gebleven. Ik schreef in mijn vorige blog dat het belangrijk is op zoek te gaan naar het persoonlijk belang van jouw gesprekspartner. Hierdoor is het makkelijker om hem of haar te stimuleren om met jouw bevindingen aan de slag te gaan.
De weegschaal
Begin het gesprek door de werknemer zijn huidige werkwijze zelf op een weegschaal te laten leggen. Vraag hem daarbij eerst wat hem bevalt in zijn werk. Wat motiveert hem? Laat hem rustig uitpraten en stel positieve open vragen. Je zet hem daardoor niet meteen in een hoek waar hij zich moet verdedigen en legt hem niks op.
Daarna vraag je naar de mindere kanten van zijn werkwijze; de andere kant van de weegschaal. De nadelen van zijn huidige werkwijze, laat je hem dus ook zelf benoemen. Als jullie zijn werkwijze hebben doorgenomen ga je over hoe hij de nieuwe adviezen ziet. Wat ziet hij als nadeel? Wat zal hem belemmeren om anders te gaan werken? En wat heeft hij nodig om die belemmering weg te nemen? Met zijn antwoorden komen eventuele angsten en barrières naar voren waar je dan later makkelijker op kan inhaken.
In balans nw
De balans lijkt nu ver te zoeken totdat je toekomt aan de voordelen van de nieuwe werkwijze. Grote kans dat je de voordelen zelf zo kunt opnoemen. Maar door hem zelf over de voordelen na te laten denken, geeft hem dat een goed gevoel en zal zijn weerstand afnemen. Ook kan hij nog met punten komen die voor hem als een positief argument gelden. De bedoeling van bovenstaande vragen is dat jouw gesprekspartner persoonlijk de weegschaal laat doorslaan naar de positieve kant. Hij vult zelf in waarom de verandering voor hem zo’n slecht idee nog niet is.
Open houding
Jouw houding in het gesprek in ook erg belangrijk. Laat zien dat je je inleeft in de ander, toon invoelend begrip. Bij weerstand is het handiger om niet de discussie aan te gaan. Biedt andere invalshoeken waarbij jouw gesprekspartner zelf minder weerstand ontwikkelt. Want zoals ik al eerder zei, vertrouwen in een verandering moet vanuit een persoon zelf komen. Waar je zelf blij van wordt en wat energie geeft, motiveert uiteindelijk het beste.
Wil je meer lezen hierover lees dan “Motiverende gespreksvoering – een methode om mensen voor te bereiden op verandering” van William Miller. Dit boek is onder andere verkrijgbaar bij bol.com