Van stafafdeling naar business partner

Business Case Stafafdeling

De functie-invulling van een stafafdeling veranderd. Ze krijgen steeds meer de rol van trusted advisor toebedeeld. Regels bedenken en handhaven blijft belangrijk maar steeds vaker wordt er van de afdelingen verwacht dat ze meedenken aan hoe ze kunnen bijdragen aan het succes van ‘de business’. Een eervolle aanvulling voor de afdelingen maar het blijkt soms lastig om die draai te maken.

shutterstock_152693306

Vraagstuk

Een afdeling Control van een groot internationaal opererend bedrijf merkte dat ze niet goed in staat waren om die veranderslag te maken en zochten hulp. Zij wilden:

1. handvatten krijgen om hun eigen rol kritisch te kunnen bekijken;
2. leren open te staan voor verandering ;
3. concrete aanbevelingen en een plan van aanpak om die verandering vorm te geven.

Aanpak

Ik begon met uitgebreide interviews met verschillende betrokkenen waarna ik de eerste opzet doorsprak met de opdrachtgever. Zijn waardevolle opmerkingen met inside informatie van de werkvloer verwerkte ik in het eindprogramma.
Met behulp van de Moreno-technieken kon ik op maat gemaakte impactvolle maar speelse werkvormen bedenken. Deze werkvormen heb ik vervolgens getest en afgestemd met de grootmeester op dit gebied, Lex Mulder. Zijn feedback en de diepgaande gesprekken over wat in deze situatie wel of niet werkt, maakte de aanpak uniek en extreem effectief.

Praktijk

Na deze werkvormen afgestemd te hebben met de opdrachtgever was de praktijkdag. Die dag zelf blijft altijd spannend en is zonder uitzondering een feest om te doen. Vaak zie je de groep aarzelend beginnen en zich soms verschuilen. Dankzij de unieke werkvormen waarbij iedereen in zijn waarde wordt gelaten maar tegelijk volop wordt bijgetrokken, is dat snel voorbij.
Na een half uur zat iedereen er goed in en werd er constructief, intensief en hard ‘gespeeld’ en gewerkt. Meningen werden gedeeld, discussies ontlokt en fysieke opstellingen droegen bij aan het openstaan voor verandering.

Resultaat

De deelnemers hadden aan eind van de dag het gevoel allemaal te hebben bijgedragen aan het resultaat. Ze waren nu beter in staat om kritiek te organiseren, te geven en te ontvangen. Collega’s die al jaren met elkaar werkten, hadden andere kanten van elkaar leren kennen wat leidde tot meer collegialiteit en wederzijds respect.

Daarnaast had het team collectief hun zorgen geuit over de verandering. En ontdekten ze dat juist de voordelen groter bleken dan vooraf gedacht. Om met beide kanten uit te voeten te kunnen tijdens het werk maakten we tenslotte een plan van aanpak. Hierin stonden concrete afspraken en voor elke deelnemer duidelijke verantwoordelijkheden. De opdrachtgever kon met een goed gevoel samen met zijn team aan de slag

 

Heb je een vraag over deze case of ben je benieuwd hoe jij jouw afdeling kan helpen een volwaardig businesspartner te worden neem dan contact met mij op.